Concept oplossing:
- 2 x 3 rijstroken + spitsstroken tussen R1 en Wommelgem
- 2 x 5 rijstroken tussen Wommelgem en Ranst
- 2 x 3 rijstroken voorbij knooppunt Ranst over maximaal 500m op E313
Waarom 5 rijstroken nodig tussen Wommelgem en Ranst?
Zowel de E313 als de E34 hebben elk 2 rijstroken per rijrichting. Ter hoogte van Ranst worden deze twee snelwegen, dus 2 + 2 rijstroken samengevoegd. Waarom zijn er dan niet 4 maar wel 5 rijstroken nodig in de voorgestelde oplossing?
- Reden 1: Ontsluiting ENA bedrijventerreinen Wommelgem en Ranst
Ter hoogte van de huidige servicezone van Q8 zal er een aantakking komen voor de ontsluiting van de bestaande en geplande bedrijventerreinen in de buurt. Door dit extra verkeer is een extra rijstrook (4 naar 5) noodzakelijk om deze aansluiting te kunnen maken. - Reden 2: Oog voor mogelijke verbreding E313 tot Lummen
In de toekomst is een mogelijke verbreding van de E313 van 2 naar 3 rijstroken per rijrichting een realistisch scenario. In dat geval zijn 5 rijstroken vanaf het knooppunt in Ranst vanzelfsprekend noodzakelijk om dit verkeer te kunnen verwerken. Door nu alvast 5 rijstroken te voorzien is de E313/E34 ‘future-proof’ in die zin dat ze nu al voldoet aan mogelijke toekomstige aanpassingen van de E313.
Gewenste oplossing in beeld
Hieronder ziet u een schematische voorstelling van de oplossing
Gevolgen gewenste oplossing
De oplossing zoals hierboven voorgesteld betekent dat:
- De situatie op de E313/E34 tussen de Antwerpse Ring (R1) en Wommelgem blijft er quasi gelijkaardig uitzien zoals de situatie op heden (3 rijstroken + spitsstrook per rijrichting).
- Er komt een goede oplossing voor de verkeersproblematiek en onveiligheid op het traject tussen Wommelgem en Ranst.
- Dit zorgt voor goede trechtering van verkeer komende van de E313 en de E34.
- Dit laat een aantakking van de ENA bedrijventerreinen ter hoogte van de Q8 servicezone toe.
- De huidige busstrook op de E313/E34 wordt een rijstrook.
- De verlenging van de nieuwe LIVAN sneltram van De Lijn tot de Q8 servicezone zorgt voor een verbinding via het openbaar vervoer met het centrum van Antwerpen.
- Het onderliggend wegennet wordt ontlast. Lokale wegen en gewestwegen in de buurt van de E313 en E34 zullen minder te maken krijgen met sluipverkeer en opstoppingen.
Oplossing tussen Wommelgem en knooppunt Ranst mogelijk in 2 varianten
Wenselijke variant: structuur zonder parallelwegen
Niet-wenselijke variant: structuur met parallelwegen
Reden voorkeur structuur zonder parallelwegen:
De variant zonder parallelwegen krijgt de voorkeur wegens:
- Kleinere ruimtelijke impact
- Minder aanpassingen aan kruisende infrastructuren en lokale wegen nodig
- Minder onteigeningen nodig
- Functioneert evenwaardig (5 rijstroken per rijrichting)
- ‘Future-proof’ indien later 3 rijstroken voor E313
Huidige en toekomstige situatie tussen Wommelgem en Ranst
Huidige situatie tussen Wommelgem en Ranst |
Toekomstige situatie tussen Wommelgem en Ranst |
Bron: Wegen en verkeer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten