Wil Antwerpen een open rioolring met 300.000 voertuigen/dag en verkeerswisselaars van 120 meter breed?Zo’n ring komt er met de Oosterweelverbinding, die het doorgaande verkeer ten allen tijde naar de huidige ring zal blijven leiden.
Of willen we een snelweg ROND de stad (= het Meccanotracé), met als evidente bonus een overkapte ring IN de stad?
Op zondag 17 juni 2012 (15 uur) wandelen we opnieuw van Merksem en Deurne via het Sportpaleis naar Park Spoor Noord, net zoals op 10 oktober 2009, vlak voor de volksraadpleging.
Vertrek Merksem 15:00 u: districtshuis Burgemeester J. Nolfplein
Vertrek Deurne 15:00 u: speelplein Ten Eekhovelei (GB)
Slotmanifestatie op Spoor Noord, met muzikale ondersteuning
Dit is een optocht voor Antwerpenaars (en sympathiserende vrienden) met vragen, ondersteund door de actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal, Merksem Leefbaar en Deurne Leefbaar.
Wil Antwerpen een ring voor 75.000 camions? Wil Antwerpen een ring met open sleuven van twaalf rijvakken? Of wil Antwerpen een overkapte ring?
Stap met ons mee! Kom op voor je stad. Verhef je stem. Breng je vrienden mee. Nodig ze uit via Facebook. Stuur ze deze mail.
Bijna drie jaar geleden stapten heel wat mensen door de straten van Merksem en Deurne, met als boodschap: BAM-TRACÉ STEM NEE. De bewoners beseften dat dit tracé alle doorgaand verkeer op de Antwerpse ring zou verankeren (in plaats van om Antwerpen heen te voeren) en dat daarvoor 18 rijstroken nodig zouden zijn ter hoogte van het Sportpaleis.
Op 18 oktober 2009 werd het BAM-tracé effectief weggestemd. Maar de Vlaamse regering besliste om toch vast te houden aan dat heilloze tracé. In de plaats van 18 rijstroken dreigen Deurne en Merksem nu … 19 rijstroken te zullen krijgen ter hoogte van het Sportpaleis. Daarmee wordt Antwerpen de trieste bezitter van de grootste binnenstedelijke verkeerswisselaar in West-Europa. Deze zogenaamde ‘paperclip’ (= vorm van de turborotonde) is een waanzinnig project, als logische consequentie van het achterhaalde idee dat doorgaand verkeer door een stad moet rijden in plaats van er omheen.
Meer en meer mensen beseffen stilaan dat het overkappen van de Antwerpse ring definitief onmogelijk zal blijken wanneer die Oosterweelverbinding er komt. Lees het artikel uit Gazet van Antwerpen (25 mei 2012) hieronder. Het omgekeerde geldt ook: bij keuze voor het Meccanotracé wordt een ambitieuze overkapping van de Antwerpse ring evident.
Daarom stappen wij alvast op onder het motto:
Wie de ring wil overkappen moet het BAM-tracé schrappen!
Wie de ring wil overkappen moet het BAM-tracé schrappen!
Anne Baudouin, Manu Claeys, Maarten Desmet, Geert Lambrechts, Gaston Meskens, Lin Ploegaert, Jos Thijs, Peter Verhaeghe e.a. (stRaten-generaal)
Gazet van Antwerpen, 25 mei 2012, Standpunt:
Overkapping wordt steeds meer alternatief voor Oosterweel
Als er één idee is waar in Antwerpen alle politieke partijen achter staan, dan is het wel de overkapping van de Ring. Die biedt namelijk twee enorme voordelen. Enerzijds wordt de Antwerpenaar een grote hoeveelheid milieu- en geluidshinder bespaard, anderzijds komt op het dak van de Ring heel veel ruimte vrij om nieuwe stadsdelen te ontwikkelen.
Als we het daar met z’n allen over eens zijn, luidt de vraag: is het wel haalbaar? Daarop gaf Jaak Polen, de projectleider van het Masterplan 2020, antwoord: ja, het kan. Waarop Patrick Janssens eerder deze week in uw krant voorstelde om in de volgende legislatuur te beginnen aan de delen van de Ring bij Antwerp Expo, het Rivierenhof en het Sportpaleis.
Maar zo eenvoudig is het niet. Europa staat overkapping alleen toe op trajecten zonder op- en afritten, om gevaarlijke ondergrondse weefbewegingen te voorkomen. Op de Antwerpse Ring volgt de ene op- en afrit de andere in stel tempo op. Vanuit die optiek zou van de drie door Janssens voorgestelde sites alleen Antwerp Expo kunnen worden overkapt.
Tenzij... tenzij je de hele Ring afwaardeert tot een stedelijke weg die niet bestemd is voor doorgaand internationaal transport. In dat geval stelt Europa geen voorwaarden en doe je wat je wil. Maar de keerzijde van die medaille is natuurlijk wel dat de huidige plannen voor een brede Ring - inclusief Oosterweelverbinding en de beruchte paperclip met liefst 19 rijvakken - moeten worden geschrapt.
De actiegroep stRaten-generaal is ervan overtuigd dat de overheid na de verkiezingen van oktober nieuwe bochten in het dossier gaat nemen. Een negatieve beslissing van Europa zal de regering een goed argument geven om Noriant, het bouwconsortium achter Oosterweel, wandelen te sturen. En uit het milieueffectrapport-onderzoek zal blijken dat de paperclip een even groot monster voor de stad is als de Lange Wapper, en dat er beter serieus kan worden gekeken naar de Meccano-variant van stRaten-generaal, die het internationaal verkeer in grote bogen rond de stad leidt.
Nemen de actievoerders hun wensen voor werkelijkheid? Vijf jaar geleden zou ik nog geneigd zijn geweest om bevestigend te antwoorden. Nu doe ik dat niet meer. Het zou best wel eens kunnen dat de Oosterweel vroeg of laat technisch, financieel en ruimtelijk letterlijk door de grond zakt.
Als we het daar met z’n allen over eens zijn, luidt de vraag: is het wel haalbaar? Daarop gaf Jaak Polen, de projectleider van het Masterplan 2020, antwoord: ja, het kan. Waarop Patrick Janssens eerder deze week in uw krant voorstelde om in de volgende legislatuur te beginnen aan de delen van de Ring bij Antwerp Expo, het Rivierenhof en het Sportpaleis.
Maar zo eenvoudig is het niet. Europa staat overkapping alleen toe op trajecten zonder op- en afritten, om gevaarlijke ondergrondse weefbewegingen te voorkomen. Op de Antwerpse Ring volgt de ene op- en afrit de andere in stel tempo op. Vanuit die optiek zou van de drie door Janssens voorgestelde sites alleen Antwerp Expo kunnen worden overkapt.
Tenzij... tenzij je de hele Ring afwaardeert tot een stedelijke weg die niet bestemd is voor doorgaand internationaal transport. In dat geval stelt Europa geen voorwaarden en doe je wat je wil. Maar de keerzijde van die medaille is natuurlijk wel dat de huidige plannen voor een brede Ring - inclusief Oosterweelverbinding en de beruchte paperclip met liefst 19 rijvakken - moeten worden geschrapt.
De actiegroep stRaten-generaal is ervan overtuigd dat de overheid na de verkiezingen van oktober nieuwe bochten in het dossier gaat nemen. Een negatieve beslissing van Europa zal de regering een goed argument geven om Noriant, het bouwconsortium achter Oosterweel, wandelen te sturen. En uit het milieueffectrapport-onderzoek zal blijken dat de paperclip een even groot monster voor de stad is als de Lange Wapper, en dat er beter serieus kan worden gekeken naar de Meccano-variant van stRaten-generaal, die het internationaal verkeer in grote bogen rond de stad leidt.
Nemen de actievoerders hun wensen voor werkelijkheid? Vijf jaar geleden zou ik nog geneigd zijn geweest om bevestigend te antwoorden. Nu doe ik dat niet meer. Het zou best wel eens kunnen dat de Oosterweel vroeg of laat technisch, financieel en ruimtelijk letterlijk door de grond zakt.
Lex Moolenaar Senior writer
Meer informatie: stRatengeneraal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten