Het wordt weer aanschuiven op de Vlaamse snelwegen: er wordt volgend jaar maar liefst 137,8 kilometer aan beton en asfalt vernieuwd. Goed voor 8procent van het totaal. 'Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, wordt op de helft van de werven 's nachts gewerkt', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Het bijna
afgelopen jaar kondigde zich al aan als het jaar van de wegenwerken. De Vlaamse
snelwegen lagen bezaaid met 25 grote werven, met het viaduct in Vilvoorde en de
heraanleg van de E17 tussen Gent en Waregem als uitschieters. Dat was nog maar
het begin.
'Er komen volgend jaar wel minder werven', zegt Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken. 'Dit jaar hebben we op 25 werven 75 kilometer snelweg aangepakt, volgend jaar wordt er voor bijna 140 kilometer aan snelweg heraangelegd op veertien verschillende werven.'
'Er komen volgend jaar wel minder werven', zegt Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken. 'Dit jaar hebben we op 25 werven 75 kilometer snelweg aangepakt, volgend jaar wordt er voor bijna 140 kilometer aan snelweg heraangelegd op veertien verschillende werven.'
Files onvermijdelijk
De minister maakt zich sterk dat er komend jaar minder hinder zal zijn, met dank aan intensief overleg met onder andere het Brussels Gewest en met de gemeenten. Enkele wegenwerken vinden ook enkel 's nachts plaats, andere worden non-stop aangepakt, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Maar
file-ellende is bij wegenwerken nu eenmaal onvermijdelijk. Te beginnen in maart
op de E34 in Turnhout, waar verzakkingen worden hersteld. In Kraainem zijn het
de uitzettingsvoegen van het viaduct, in Aalst komen er geluidsschermen, aan de
ring in Dilbeek zijn de vangrails aan vervanging toe. Op tal van andere
plaatsen vervangt de overheid beton of asfalt. Vooral in Oost-Vlaanderen wordt
veel gewerkt.
De wildgroei aan werven heeft maar één doel: een achterstand inhalen. 'We mikken op 2015 om de staat van onze snelwegen weer op peil te hebben', zegt Crevits. 'Tegen 2020 moet dat ook bij de gewestwegen het geval zijn. Als we het nog sneller deden, zou de economische schade van de files te groot worden. Eenmaal alle wegen op peil zijn, moeten we ervoor zorgen dat we structureel blijven onderhouden.'
De Veertien Werken van 2012 kosten Vlaanderen bijna 74 miljoen euro. Voorts zijn er nog tal van kleinere werken gepland op snelwegen en gewestwegen. Alle wegenwerken samen kostten de Vlaamse overheid in 2011 zo'n 170 miljoen euro.
De wildgroei aan werven heeft maar één doel: een achterstand inhalen. 'We mikken op 2015 om de staat van onze snelwegen weer op peil te hebben', zegt Crevits. 'Tegen 2020 moet dat ook bij de gewestwegen het geval zijn. Als we het nog sneller deden, zou de economische schade van de files te groot worden. Eenmaal alle wegen op peil zijn, moeten we ervoor zorgen dat we structureel blijven onderhouden.'
De Veertien Werken van 2012 kosten Vlaanderen bijna 74 miljoen euro. Voorts zijn er nog tal van kleinere werken gepland op snelwegen en gewestwegen. Alle wegenwerken samen kostten de Vlaamse overheid in 2011 zo'n 170 miljoen euro.
Bron: Nieuwsblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten