Bent u er zo één die liever doodvalt dan een bestuurder van een andere rijstrook bij een versmalling te laten invoegen? Houdt u voor die verachtelijke profiteur bumperklevend de deur dicht? Nou, u zit grondig fout. Laat die gemotoriseerde medemens door. Hij zorgt ervoor dat de wegcapaciteit optimaal benut wordt en het verkeer achterop vlotter door kan. Te vroeg invoegen laat hele rijstroken er ongebruikt bijliggen en maakt de file 'stroomopwaarts' langer.
Ritsen is de boodschap. Iedereen laat één wagen door en rijdt dan zelf verder (zie grafiek). Behalve de doorstroming komt het ook de hoffelijkheid ten goede. Het zou verkeersagressie tegengaan.
In Nederland en Duitsland doen ze het al. De Belg lust er nog geen pap van. Het was tot nu toe hooguit een aanbeveling, hier en daar stond er een geel bord van de wegbeheerder. Maar dat wordt in 2011 verleden tijd. De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), wil het ritsen in het verkeersreglement opnemen. Het wordt met andere woorden verplicht. Dat is een van de maatregelen die passen in de operatie vereenvoudiging van het verkeersreglement.
Wie zegt 'verplicht', zegt ook 'handhaving en boetes'. Niet-ritsen zal een overtreding van een lichtere graad zijn. Welke, is nog niet geweten. De voorrangsregeling zal veranderen. Nu heeft wie van rijstrook verandert, en dus een manoeuvre uitvoert, nooit voorrang.
Verkeersdeskundige Chris Tampère (KU Leuven) ziet de voordelen van ritsen, maar vraagt zich af waarom dat zo nodig in een wet gegoten moet worden. 'Voed de weggebruikers op en help ze het te doen. Het zou moeten volstaan borden te plaatsen met “hier ritsen,, zoals in de buurlanden.'
En zodra u keurig geritst heeft, moet u zich nog het filteren eigen maken. In een file op een autoweg met verschillende stroken mogen motorrijders tussen de twee meest linkse stroken de wagens inhalen, met matige snelheid. Dat wordt tot dusver oogluikend toegestaan, Schouppe wil het in de wet stoppen.
De motorrijders zijn blij. Of toch weer niet, want de staatssecretaris legt een snelheidslimiet vast. Het mag alleen als de file met een snelheid van 30 km per uur of minder rijdt. 'Stof voor discussie,' meent Erwin Steegmans van de Motorcycle Action Group (MAG), 'wie zal dat vaststellen? Bij een ongeval zal het voor de rechter uitgevochten moeten worden.'
Motorrijders voor laten gaan is tot nut van 't algemeen. Hoe vlotter zij door kunnen, hoe meer automobilisten de stap van de auto naar de tweewieler zullen zetten. En alle beetjes helpen om de verkeersopstoppingen tegen te gaan.
Zijn er dan geen chagrijnige automobilisten die 'de deur dichtgooien' voor een filterende motorrijder? 'Dat is fel verbeterd sinds een campagne die aandacht vroeg voor motorrijders,' zegt Steegmans, 'en er zijn nu ook steeds meer mensen die de motor voor hun woon-werkverkeer ontdekt hebben.'
We kunnen het dus, een andere weggebruiker vrije baan geven. Laten we het dan ook doen. Wettelijk verplicht of niet.
Bron: De Standaard
Link: Artikel De Standaard - Hoe ritsen
Link: Artikel De Standaard - Hoe ritsen
kijk naar een knikkerbaan, als alles vlot bolt en er komen langs de zijkanten knikkers bij in de baan is er geen probleem, iedereen zal uiteindelijk een beetje trager bollen, maar samen verdelen we de last. Doe je het pas helemaal onderaan de trechter, waar het drukker is en al traag gaat, dan blokkeert de boel voor alle knikkers achteraan. Optimaal wegennet benutten my ass. Hilde f*cking crevits... sorry, maar kijk eens naar ons wegennet, alles zit verstopt, en die klojo's die perfect wéten dat ze gewoon alles en iedereen aan het voorbijsteken zijn en zwaar kloten door dan nog eens de boel te blokkeren als mr important er in wilt, ga ik NOOIT doorlaten, want het zijn juist zij die de doorstroom op 2/3 rijvakken continue blijven blokkeren. Dit moet ik eens in een simulator gooien, ik ben écht zeker van m'n stuk. nogmaals, wie is hilde f*cking crevits eigenlijk, die bomma moet haar ogen eens opendoen en carpoolen fiscaal interessant maken
BeantwoordenVerwijderenIk ben het volledig met je eens. Je vergelijking met de knikkerbaan is heel toepasselijk en duidelijk. Als we allemaal wat meer rekening houden met elkaar en effectief ritsen wanneer de borden zeggen dat er een baanvak gaat verdwijnen, of een oprit er komt, dan gaat het verkeer allemaal vlotter. Dan zijn we minder gestresseerd en zullen we ook gelukkiger zijn.
BeantwoordenVerwijderenOnze Hilde weet maar al te goed welke oplossing er moeten komen om vlotter verkeer te hebben, maar dat brengt geen geld op. Liever zwaaien met boetes dan er iets aan te doen. Nu brengt het nog op. De staatkas wat aandikken.
Optimalisatie van huidige infrastructuur. Haal het vrachtverkeer van de Antwerpse ring, laat ze langs de liefkenshoektunnel gaan en de ring zal minder vast zitten!
Ik heb het net uitvoerig op http://www.traffic-simulation.de/ getest (closing lane), het zijn ALTIJD, 100%, die allerlast-minute ritsers die de file niet alleen veroorzaken, maar ook nog eens elke kans op doorstroom en vlot verkeer keer op keer belemmeren. Hilde Crevits loopt hier dus eigenlijk wederom zwaar te lullen en de oorzaak van de file te stimuleren, tegelijkertijd worden mensen die er voor kiezen de waarschuwingsborden braaf te volgen en niet te negeren tot de allerlaatste seconde, afgestraft voor hun nobel rijgedrag. Te gek voor woorden. Oftewel is ze dom, oftewel is het zoals SEMO aanhaalt, dat de staat lekker verdient op files en nutteloze boetes. Graag een échte specialist die dit komt verduidelijken. soort myth-buster als het ware dus. Want ook ik kan er naast zitten.
BeantwoordenVerwijderenIk heb de simulatie ook nog eens gedaan met alle mogelijke intervallen, hoeveelheid verkeer, inbound traffic of ramp en dergelijke. Ik heb een beetje verschil kunnen opmerken bij het verminderen van hoeveelheid vrachtwagens, verder heb ik overal opstoppingen gezien. En closing lane is identiek.
BeantwoordenVerwijderenHieruit concludeer ik alleen maar: optimaliseer je bestaande infrastructuur + evalueer de probleemzone in de ochtend- en avondspits!