In de plaats van de bekende magnetische kaarten en papieren abonnementen komt de gloednieuwe MOBIB-kaart van De Lijn: een contactloze elektronische kaart waarop verschillende soorten vervoerbewijzen (abonnement, Lijnkaart…) kunnen worden opgeladen.
Voordelen
De reizigers moeten hun vervoerbewijs niet meer in een ontwaarder steken, maar het er gewoon even voor houden. Op- en overstappen gaat dus veel sneller. In de toekomst zullen zij hun kaart ook online kunnen opladen, waar en wanneer zij dat willen. De MOBIB-kaart van De Lijn is ook geldig op het netwerk van de Brusselse MIVB en later ook bij de andere openbaarvervoermaatschappijen. Voortaan is dus maar één vervoerbewijs nodig voor alle bussen, trams en metro’s van De Lijn en de MIVB.
Bovendien zal De Lijn over nauwkeurige reizigersinformatie beschikken. Die gebruiken we om ons aanbod en netwerk nog beter af te stemmen op wat de reizigers van ons verwachten. Tenslotte zal de MOBIB-kaart van De Lijn in de toekomst ook gebruikt kunnen worden voor andere diensten (autodelen, leenfietsen…).
Stapsgewijze invoering met beperkte administratiekost
De vervanging van al die oude vervoerbewijzen, boordcomputers en ontwaardingstoestellen is natuurlijk een enorm project. Om dat optimaal uit te voeren, doen we dit stapsgewijs. Sinds september 2011 testen wij de eerste kaarten uit met onze eigen medewerkers en een 300-tal reizigers in Vlaams-Brabant. De volgende groep die met de nieuwe kaart zal kunnen reizen zijn de 65-plussers. In de loop van 2013 zullen de eerste 65-plussers van hun nieuwe MOBIB-kaart van De Lijn gebruik kunnen maken.
Daarna komen de reizigers met een jaarabonnement aan de beurt. Vanaf 2014 zullen ook zij een MOBIB-kaart krijgen. Nadien zullen ook alle andere vervoerbewijzen (3-maand- en maandabonnementen, Lijnkaarten, biljetten,…) worden omgezet.
De nieuwe MOBIB-kaarten zullen 5 jaar geldig zijn en er zal een administratiekost van vijf euro gevraagd worden per kaart.
Deze kost bestaat uit:
- Een mailing met uitnodiging tot aanvraag
- De personalisatie van de kaarten
- De verzending van de kaarten
Deze bijdrage zal ook gevraagd worden aan de 65-plussers. Zij zullen dus niet langer automatisch en gratis hun abonnement opgestuurd krijgen, maar zullen wel allemaal per brief uitgenodigd worden om een kaart aan te vragen. Op die manier hopen wij het aantal abonnementen dat nooit gebruikt wordt, sterk te verminderen.
Voorstel tot tussenkomst door de lokale overheden
Voor we deze brieven versturen, willen we alle lokale besturen de kans geven om mee te stappen in dit ambitieuze project en de MOBIB-kaart van De Lijn bij hun inwoners te promoten. Concreet bieden wij de mogelijkheid om de administratiekost van 5 euro te betalen voor die inwoners (in een eerste fase enkel 65-plussers) die de kaart aanvragen. Op die manier bevestigt u dat vlotte en hedendaagse mobiliteit voor u als lokale overheid een prioritair aandachtspunt is en blijft.
Heeft u interesse in dit voorstel? Of heeft u andere vragen of opmerkingen m.b.t. de nieuwe MOBIB-kaart van De Lijn? Neem dan contact op met één van onze klantenbeheerders in uw provincie.
En hoe werkt het nu juist?
Om geldig te reizen op de netten van de verschillende operatoren, moeten er op uw MOBIB-kaart geldige abonnementen of contracten opgeladen worden voor elke mobiliteitsoperator.
Meer informatie omtrent MOBIB?
Heb je nog vragen, onduidelijkheden of wil je meer te weten komen over het nieuwe systeem, raapleeg onderstaande bronnen.
Wij raden iedere gebruiker aan desbetreffende vervoersmaatschappij te contacteren bij vragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten