De 3 primaire oorzaken van files zijn volgens hem als volgt ( via: The Atlantic Cities):
- Ritsen. Vele autobestuurders hebben moeite met het concept van het ‘ritsen’ – het samenvloeien van meerdere rijstroken net voor wegwerkzaamheden. Ze vinden het onbeleefd om pas net voor de wegversperring te ‘ritsen’ en vormen al lang daarvoor één enkele rij, wat onnodige file en agressie achter het stuur veroorzaakt.
- Constante snelheid. Mensen kunnen geen constante snelheid aanhouden of op constante afstand blijven van de auto voor hen. Het gevolg is dat elke auto meer plaats inneemt dan nodig. De zelfrijdende wagen zou hier soelaas kunnen brengen, want, zegt Vandebilt, niemand rijdt naar een file; het is de file die naar jou rijdt.
- Het auto-effect. Hoe groot het probleem van files ook wordt, zeer weinig mensen zijn bereid om hun auto op te geven en het openbaar vervoer te gaan gebruiken (het ‘auto-effect’). In grote Vlaamse steden vormt zich stilaan 'fietsenterreur', omdat lokale fietsers en hun vaak roekeloos gedrag een gevaarlijk en intimiderend klimaat scheppen, maar ondertussen blijft ook het Belgische voertuigenparkgewoon verder aangroeien. Dat is jammer, want uit studies blijkt dat een daling van één procent pendelaars op de weg het fileprobleem met achttien procent zou kunnen verminderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten