Het volstrekt voorspelbare is gebeurd:
"het BAM tracé kreeg de voorkeur van de Vlaamse regering".
Op 4 september 2009 zei Kris Peeters in Terzake dat het BAM tracé de inzet was van de volksraadpleging.
Dat vond Ademloos ook en daarom was de campagneslogan: "stem nee tegen het BAM tracé.
Antwerpen deed dit met 6O % van de stemmen.
De geschiedenis werd deze week op 12/2 en 14/2 herschreven door Kris Peeters 2:
'"Antwerpen stemde tegen de brug". Nee Antwerpen stemde tegen het BAM tracé omdat het BAM tracé
het verkeer in de stad hield, monsterconstructies nodig had een formidabele bron van lucht-, licht- en lawaaivervuiling was.
Dat was toen zo en dat is nu nog zo het is inherent aan het BAM tracé.
De regering heeft nooit maar voor één seconde overwogen het BAM tracé niet te bouwen.
Na de Volksraadpleging stelde Ademloos nochtans de zeer relevante vraag: "verhuizen we de stad of het verkeer"?
Het vrachtverkeer blijft in de Antwerpse stad en niet waar het hoort - Haven en buiten de stad! |
De Meccano was een doorwrocht voorstel het verkeer te verhuizen.
Dit werd nog voor dag 1 met alle macht bestreden door de totale machinerie die Peeters 2 hiertegen in kon brengen.
Met velerlei vormen van beweringen dat het Meccano tracé niet werkt.
En ten slotte met de bouw van de gevangenis op het tracé.
Vrachtverkeer blijft in de haven en wordt rond Antwerpen omgeleid. |
Natuurlijk kon men niet verhinderen dat men gewoon de procedures in moest.
Maar ook dat bleek geen probleem. Je benoemt gewoon alle experts uit dezelfde "stal": TV SAM.
Gedurende bijna 10 jaar het exclusieve ingenieursbureau van de BAM.
Daarna weer je zoveel mogelijk vragen van concurrerende tracé's
die echt het verschil kunnen maken, zoals de overkappingsmogelijkheden over 7 à 8 kilometer van Meccano..
Je weigert ook bij voorbeeld de Antwerpse bevolking in te delen op het criterium "afstand van intensief verkeer".
Je telt geen benadeelden beneden de 10,000 personen.
Je verdubbelt de geluidsnorm. Je schrijft per ongeluk honderden fouten in de eerste rapportering.
Je handhaaft ten slotte een deel daarvan want wie kan nu opnieuw 2000 pagina's bestuderen 4 dagen na definitieve
publicatie.
Wetende dat je nog altijd in nauwe schoentjes zit als Vlaamse regering
lanceer je dan nog een paar opleukingen:, 2dagen voor de "deadline".
zoals de ondertunneling van de Albertbrug.
En je zegt dan dat BAM zo de volledige intunneling van de Ring I mogelijk maakt t/m de Kennedy.
Dit werd woensdag gelanceerd. En stond in alle kranten.
Maar vandaag werd dit alweer gereduceerd tot volledig onder het maaiveld.
Dit alles is natuurlijk niet onderzocht.
Maar wat dit veel schrijnender maakt is dat deze ondertunneling van de Albertbrug intrinsiek onderdeel is van de Meccano
en bij de Meccano is de verdere intunneling tot de Brusselse knoop perfect wél mogelijk.
En dit heeft men mordicus geweigerd dit te onderzoeken.
Zoals men mordicus geweigerd heeft de originele Meccano te onderzoeken!
Dit alles moet het Peeters 2 BAM tracé redden.
En de daadkracht van de regering tonen.
En het vermogen van SP-a, CD&V en NV-A tot het nemen van moedige beslissingen.
Toppunt van cynisme is natuurlijk dat men de Antwerpenaar, maar vooral de actiegroepen oproept om zich nu rond dit
voorstel te verenigen en geen enkele procedure nog maar in overweging te nemen. Want... anders...
De actiegroepen roepen de Antwerpenaren op aan alle volgende
procedures mee te doen en daardoor de kansen op de verhuizing van het
verkeer te maximaliseren.
Dat is meer dan uw recht.
"De Actiegroepen" nodigen u ook uit om naar haar eerste Horta-avond van 2014 te komen.
Hopland 1, 2000, aanvang 20 uur.
Welke oplossing is het beste?
Graag verwijs ik hierbij nog naar de plannen uit 1960 - 1975 voor de aanleg van een Ring 2. Hierop is het Meccano-tracé gebouwd. Zie link: Ring 2 - Grote Ring Antwerpen
Welke oplossing is het beste?
Graag verwijs ik hierbij nog naar de plannen uit 1960 - 1975 voor de aanleg van een Ring 2. Hierop is het Meccano-tracé gebouwd. Zie link: Ring 2 - Grote Ring Antwerpen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten