TreinTramBus is niet te spreken over de gebrekkige service in het trein- en busstation op de luchthaven van Zaventem. Gebrekkige bewegwijzering, geen overzichtsborden, kapotte betaalautomaten…. Dat vloekt volgens de organisatie met de zware Diabolotoeslag die sinds juni van kracht is.
De gebruikersorganisatie van het openbaar vervoer is scherp in haar analyse van de problemen waarmee de reizigers van en naar de nationale luchthaven geconfronteerd worden.
Vooral wat het treinverkeer betreft zijn de problemen legio. “In het luchthavenstation is het moeilijk op te maken welke treinen in Brussel stoppen. Op de elektronische infoschermen is enkel de eindbestemming vermeld, bij voorbeeld De Panne. Er staat niet bij 'via Brussel', en dat maakt het voor de reiziger zeer moeilijk,” legt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren uit aan brusselnieuws.be.
Betaalautomaten
“Voorts is er het probleem van de betaalautomaten”, vervolgt Vanseveren. De klassieke betaalautomaten van de NMBS aanvaarden enkel Belgische bankkaarten. Geen buitenlandse kredietkaarten dus en evenmin cash geld.”
Ook de Diabolotoeslag kent in de ogen van TreinTramBus geen genade. “De toeslag kost meer dan het ticket voor het traject Brussel-Zaventem zelf. Dat is onaanvaardbaar,” vindt Vanseveren. “Wie zich op een duurzame manier naar de luchthaven verplaatst, moet meer betalen dan wie met de auto naar de luchthaven rijdt: de omgekeerde wereld. TreinTramBus stelt voor om een kleine toeslag aan te rekenen aan elke vliegtuigpassagier op Zaventem om het Diaboloproject te financieren”.
Diabolo is een publiek-private samenwerking voor de betere treinontsluiting van de luchthaven. De Diabolotunnel zorgt voor een snellere verbinding met Antwerpen. Wie van Brussel naar de luchthaven spoort, rijdt niet door de tunnel, maar betaalt wel de toeslag.
Vanseveren vindt het ook ongehoord dat mensen die multimodaal reizen, met andere woorden de trein en de bus gebruiken, ook de Diabolotoeslag moeten betalen. “Door de concentratie van de bussen op de luchthaven, moeten heel wat busgebruikers daar overstappen. Ze nemen dus het vliegtuig niet, maar moeten toch de Diabolotoeslag betalen”.
'Niet in kassa NMBS'
NMBS-woordvoerder Bart Krols wijst erop dat de Diabolotoeslag niet terechtkomt in de kassa van de treinmaatschappij maar integraal wordt doorgestort naar de publiek-private maatschappij die de Diabolotunnel bouwde. De Diabolotoeslag werd drie jaar geleden ingevoerd, maar steeg in juni van 2,15 naar 4,3 euro. “De toeslag is bij wet vastgelegd. Het is een politieke beslissing, los van de NMBS.”
Wat de betaalautomaten betreft, geeft Krols toe dat die niet meer van de jongste zijn. Ze dateren van 1999. “In het najaar worden ze vervangen door automaten waar men wel met buitenlandse betaalkaarten mee kan betalen. In afwachting komt er één automaat waar men met een Visa-kaart tot 30 euro mee kan afhalen, om nadien een ticket mee te kopen.”
Voor de infoschermen moeten we dan weer bij Infrabel aankloppen, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen. Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken daarover: “We krijgen weinig klachten over de aanduidingen en informatieschermen, maar mochten we toch klachten krijgen zijn we bereid daarnaar te luisteren."
Ook Ombudsman van de NMBS Guido Herman zegt weinig klachten te ontvangen. “Maar het is niet omdat er weinig officiële klachten zijn, dat er geen probleem is. Buitenlandse reizigers gaat niet meteen in de pen kruipen om hun beklag te doen."
Ook Ombudsman van de NMBS Guido Herman zegt weinig klachten te ontvangen. “Maar het is niet omdat er weinig officiële klachten zijn, dat er geen probleem is. Buitenlandse reizigers gaat niet meteen in de pen kruipen om hun beklag te doen."
Busreiziger
Voor de busreiziger is de situatie op de luchthaven volgens TreinTramBus evenmin benijdenswaardig. “Wie een ticket in voorverkoop wil kopen, kan dat enkel in een krantenwinkeltje, dat zich niet op dezelfde verdieping bevindt dan het busstation. Men kan ook een ticket kopen in het treinstation, maar dat is dan weer op een andere verdieping. Ander probleem is de afwezigheid van een algemeen overzichtsbord met alle lijnen die de luchthaven aandoen. Nu moet je aan elke stopplaats de bordjes gaan bekijken, echt gekkenwerk. Ten slotte zijn er geen verhoogde perrons aan de stopplaatsen.”
De Lijn-woordvoerster Sarah Somers zegt in een reactie dat "De Lijn bewust is van de problemen en nadenkt over een oplossing". "Het is de bedoeling dat er een realtime elektronisch infobord komt, van het type dat in de grote busstations aanwezig is." Wanneer dat bord er komt is niet duidelijk.
"We bestuderen ook de mogelijkheid om betaalautomaten te plaatsen, maar aangezien er geen personeel van De Lijn permanent aanwezig is op de luchthaven is dat niet evident. Wat de perrons betreft: het gaat om privéterrein van de Brussels Airport Company. Zij zijn verantwoordelijk", aldus nog Somers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten