Vervoermaatschappij De Lijn stuurt
voortaan informatie over ernstige en onvoorziene verstoringen van de
dienstverlening naar 199 halteborden. In een witte balk onderaan het infoscherm
verschijnt uitleg over de oorzaak en verwachte duur van de verstoring, informatie
over de betrokken lijnen en mogelijke alternatieven. Dat maakt De Lijn vandaag
bekend.
Bij een ernstige verstoring of oponthoud van meer dan vijftien minuten
kunnen de dispatchings snel een bericht samenstellen uit een aantal vooraf
bepaalde formuleringen om dat vervolgens te versturen naar de realtime
informatieschermen. De berichten geven uitleg over bijvoorbeeld een ongeval,
stroompanne, ontsporing of technisch probleem.
"Reizigers rekenen op snelle en nauwkeurige informatie", aldus Vlaams
minister van Mobiliteit Hilde Crevits. Een betere reizigersinformatie is een
van haar beleidsprioriteiten uit de beheersovereenkomst van de
vervoermaatschappij. "De aankondiging van onvoorziene verstoringen is een
belangrijke stap vooruit in een goede communicatie met de reizigers. Duidelijke
informatie neemt veel ergernis weg bij reizigers die even op de bus of de tram
moeten wachten."
Tevredenheid verhogen
Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, meldt dat de nieuwe technologie als doel heeft de tevredenheid van de reizigers over de maatschappij te verhogen. In Antwerpen, Gent, Leuven, Sint-Niklaas en langs het traject van de kusttram zijn momenteel al 199 schermen in gebruik. De toepassing komt later ook in Limburg. Tachtig schermen wachten nog op een vergunning of aansluiting.
GPS:
Alle bussen en trams van De Lijn hebben een gps, waardoor de vervoermaatschappij kan berekenen wanneer een voertuig aan de volgende halte is. De positie wordt vergeleken met de dienstregeling, zodat een eventuele vertraging berekend kan worden.
Tevredenheid verhogen
Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, meldt dat de nieuwe technologie als doel heeft de tevredenheid van de reizigers over de maatschappij te verhogen. In Antwerpen, Gent, Leuven, Sint-Niklaas en langs het traject van de kusttram zijn momenteel al 199 schermen in gebruik. De toepassing komt later ook in Limburg. Tachtig schermen wachten nog op een vergunning of aansluiting.
GPS:
Alle bussen en trams van De Lijn hebben een gps, waardoor de vervoermaatschappij kan berekenen wanneer een voertuig aan de volgende halte is. De positie wordt vergeleken met de dienstregeling, zodat een eventuele vertraging berekend kan worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten