Hybride wagens ontwikkelen zich bij oudere bestuurders tot een statussymbool. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Baylor University bij meer dan driehonderd Amerikaanse zestigplussers die tot de aankoop van een hybride wagen zijn overgegaan. De onderzoekers stellen dat de aankoop van een hybride wagen aan de oudere bestuurders de mogelijkheid kan bieden om hun ecologische betrokkenheid te tonen. De resultaten van het onderzoek wijzen volgens de wetenschappers op belangrijke opportuniteiten voor de sector, aangezien senioren gemiddeld over een hogere koopkracht beschikken en een steeds groter gedeelte van de bevolking vertegenwoordigen.
“Veel milieuvriendelijke aankopen, zoals een detergent op basis van organische grondstoffen, genieten slechts een beperkte visibiliteit,” merkt onderzoeksleider Jay Yoo, professor gezinswetenschappen aan de Baylor University, op. “De aankoper weet dat met de meerprijs die voor het product wordt betaald, een ecologische bijdrage wordt geleverd, maar de buitenwereld merkt daar weinig van. Het onderzoek toont echter aan dat de aankoop van een hybride wagen bij oudere consumenten leidt tot een tevredenheid die zowel wordt gedragen door sociale waarden, zoals trots en prestige, als door kwaliteit en prijs, niet alleen in de aankoop van de wagen, maar ook in de toekomstige besparing op brandstofkosten.”
“Sociale waarde, prijs en kwaliteit zijn belangrijke factoren om de klantentrouw bij de oudere consument - zoals wordt weerspiegeld in de plannen voor toekomstige aankopen als positieve mond-aan-mond reclame - te versterken,” voert Jay Yoo nog aan. “De resultaten van het onderzoek tonen aan dat oudere consumenten belang hechten aan hun imago bij anderen. De consumenten zijn van mening dat het gebruik van een hybride wagen een positief imago creĆ«ert van de bestuurder. Dat gegeven kan een belangrijk marketing-instrument worden. Door het groter milieubewustzijn hebben hybride wagens een grotere visibiliteit gekregen en deze groep consumenten zal dan ook mogelijk 5.000 dollar extra betalen om hun imago te versterken.”
Jay Yoo voegt er aan toe dat eerder onderzoek al heeft uitgewezen dat oudere consumenten een milieuvriendelijker gedrag vertonen dan jongere generaties.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten