dinsdag 26 juni 2012

Slimme verkeerslichten primeur op vernieuwde Bredabaan

Maandag 25/06/2012 heeft Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) fase drie van de heraangelegde Bredabaan ingefietst. Met de afwerking van het stuk tussen de Hemelakkers en de Kapelsesteenweg zit de volledige Bredabaan in Brasschaat in een nieuw kleedje. De eerste fase ging in 2008 van start.  Om van de inkom van Brasschaat een groene dreef maken en het autosnelweggevoel weghalen. De middenberm is al ingezaaid met wilde bloemen die in augustus bloeien. In het najaar worden nog 300 lindebomen aangeplant op het 2,5km lange traject. Samen met de Brasschaatse burgemeester Dirk de Kort (CD&V) fietste Hilde Crevits vanuit De Melkerij de Bredabaan op. Ter hoogte van de Voshollei werd een zeer grote fotosimulatie van het toekomstig beeld van de Bredabaan onthuld. Aan het kruispunt met de Zwaantjeslei staan slimme verkeerslichten. Dat is een Vlaamse primeur. Lijnbussen krijgen groen licht als zij die slimme verkeerslichten naderen, zodat de vlot kunnen doorrijden op de speciaal aangelegde busstroken. De busstroken eindigen niet aan de verkeerslichten, maar wel honderd meter ervoor zodat de auto’s de strook als voorsorteerstrook kunnen gebruiken. De heraanleg van de Bredabaan is een samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer,  Rio-Link en De Lijn.

Bron: De Polder

1 opmerking:

  1. Zijn het dan ook slimme verkeerlichten op basis van herkenning van hoeveelheid auto's in een bepaalde richting?

    Zodat er geen file ontstaat op de Bredabaan.

    Nu de mogelijkheid tot keren op de Bredabaan afgeschaft is om zo de oprit te nemen, gaat al dat verkeer langs de oprit (Kapellen, Brasschaat) moeten.

    Zijn daar voorzieningen getroffen om lange wachtrijen tegen te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen