vrijdag 27 juli 2012

Bonden en reizigers vrezen chronische vertragingen en capaciteitsproblemen

Citypendel vervangt Mechelse stadsbussen
Sinds deze week staan de nieuwe dienstregelingen voor de regio Mechelen op de website van De Lijn. Sommige bussen gaan vaker en later rijden, maar op andere lijnen zullen chronische vertragingen en capaciteitsproblemen ontstaan. Het stedelijk kerkhof wordt niet meer bediend en de ziekenhuizen in de regio Mechelen worden moeilijker bereikbaar.
Citypendel dreigt een flop te worden
De nieuwe citypendel, die volgens de stad de oplossing moet vormen voor de verplichte overstap naar een aantal haltes in het centrum, krijgt te weinig reistijd. Volgens De Lijn moet het traject worden afgelegd in 12 minuten, maar bij een test tijdens een relatief rustige ochtendspits duurde de rit in de praktijk tot 21 minuten. Dit is onwerkbaar. Chauffeurs zien hun pauze wegtikken voor de verkeerslichten terwijl reizigers overstapmogelijkheden worden voorgespiegeld die in de praktijk niet haalbaar zijn. Bovendien is de infrastructuur bij het station helemaal niet afgestemd op overstappen tussen bussen. De stad Mechelen, die De Lijn verplicht heeft een overstapmodel in te voeren door haar veto tegen grotere hybride bussen in het centrum, draagt hier een grote verantwoordelijkheid.
Capaciteitsproblemen en vertragingen
Muizen moet het binnenkort in de spits stellen met slechts twee stadsbusjes per uur, tegenover zes vandaag. Tijdens de schoolspits en op marktzaterdagen, wanneer de streekbussen uit Leuven maar om het uur rijden, wordt het drummen op de bus.
Bovendien trekt De Lijn voor de rit tussen Muizen en het station steeds dezelfde tijd uit: 12 minuten zowel op zondag als in volle spits, zonder enige pauze in Muizen. Door de files op de Leuvensesteenweg dreigt de bus in de spits voortdurend met vertraging te rijden.  De Lijn moet haar huiswerk overdoen en haalbare en betrouwbare dienstregelingen opstellen.
Ziekenhuizen en kerkhof moeilijker bereikbaar
Bezoekers van het stedelijk kerkhof moeten voortaan ongeveer 1km te voet vanaf de Liersesteenweg omdat De Lijn de bedieningsnormen zeer strikt toepast en ook de ziekenhuizen worden moeilijker bereikbaar: St.-Maarten (Leopoldstraat) verliest zijn busbediening vanuit de binnenstad; stadslijn 3 rijdt niet meer tussen Muizen en het Imeldaziekenhuis in Bonheiden. De meest kwetsbare gebruikers zijn het grootste slachtoffer van deze besparingsronde.

Ook positieve punten
Terwijl de toekomst er voor het stadsnet somber uitziet, zien een aantal buurgemeenten van Mechelen hun aanbod gevoelig verbeteren. Vanaf 1 september rijdt er alle dagen van de week om het half uur een bus tussen Mechelen en Heist-op-den-Berg, in de spits om het kwartier.  Eén bus op twee vertrek voortaan zelfs uit Geel. Een goede opvolging van de stiptheid en de haalbaarheid van de dienstregeling is ook hier zeker nodig.
Ook de lijnen 560-561 Mechelen – Sint-Katelijne-Waver – Lier rijden binnenkort vaker ter vervanging van de geschrapte lijn 565. Ook hier zal op het gemeenschappelijke traject de hele week om het half uur een bus rijden.
Ten slotte vermelden we bij de verbeteringen ook nog dat een aantal lijnen later op de avond zal rijden dan vandaag het geval is: de laatste citypendel aan Utopolis zal vertrekken om 22.45 uur en de wijk rond de Tervuursesteenweg wordt bediend tot half elf ’s avonds op weekdagen en kwart over elf op zaterdag. Naar de film, het theater, een avondvergadering of op restaurant gaan met de bus wordt dus ook in Mechelen mogelijk. Hopelijk krijgen in de toekomst alle Mechelse wijken en deelgemeenten een latere bediening.

Bron: Gemeenschappelijk persbericht van TreinTramBus, ACV, ACOD, ACLVB en OKRA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten