donderdag 26 juli 2012

Passagiers De Lijn zien info over onvoorziene storingen voortaan op halteborden


Vervoermaatschappij De Lijn stuurt voortaan informatie over ernstige en onvoorziene verstoringen van de dienstverlening naar 199 halteborden. In een witte balk onderaan het infoscherm verschijnt uitleg over de oorzaak en verwachte duur van de verstoring, informatie over de betrokken lijnen en mogelijke alternatieven. Dat maakt De Lijn vandaag bekend.

Bij een ernstige verstoring of oponthoud van meer dan vijftien minuten kunnen de dispatchings snel een bericht samenstellen uit een aantal vooraf bepaalde formuleringen om dat vervolgens te versturen naar de realtime informatieschermen. De berichten geven uitleg over bijvoorbeeld een ongeval, stroompanne, ontsporing of technisch probleem.

"Reizigers rekenen op snelle en nauwkeurige informatie", aldus Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits. Een betere reizigersinformatie is een van haar beleidsprioriteiten uit de beheersovereenkomst van de vervoermaatschappij. "De aankondiging van onvoorziene verstoringen is een belangrijke stap vooruit in een goede communicatie met de reizigers. Duidelijke informatie neemt veel ergernis weg bij reizigers die even op de bus of de tram moeten wachten."

Tevredenheid verhogen
Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, meldt dat de nieuwe technologie als doel heeft de tevredenheid van de reizigers over de maatschappij te verhogen. In Antwerpen, Gent, Leuven, Sint-Niklaas en langs het traject van de kusttram zijn momenteel al 199 schermen in gebruik. De toepassing komt later ook in Limburg. Tachtig schermen wachten nog op een vergunning of aansluiting.

GPS:
Alle bussen en trams van De Lijn hebben een gps, waardoor de vervoermaatschappij kan berekenen wanneer een voertuig aan de volgende halte is. De positie wordt vergeleken met de dienstregeling, zodat een eventuele vertraging berekend kan worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten