vrijdag 1 februari 2013

Gewestelijk Expresnet pas midden volgend decennium klaar

Het Gewestelijk Expresnet (GEN), dat het spoorverkeer rond Brussel moet verbeteren, heeft een verdere vertraging opgelopen. 

De laatste werven van het netwerk zouden pas tegen het midden van het volgende decennium kunnen worden afgewerkt. Dat staat volgens de krant Le Soir in het nieuwe meerjareninvesteringsplan van het Belgische spoor dat op dit ogenblik wordt besproken. Oorspronkelijk was voorzien dat het netwerk vorig jaar in gebruik genomen zou zijn. In het investeringsplan wordt ook gewag gemaakt van de noodzakelijke uitbreiding van de Noord-Zuidas in Brussel, maar de krant merkt op dat er geen oplossingen worden aangereikt. De Noord-Zuidas verwerkt tijdens de spitsperiodes tot bijna honderd treinen per uur. Tegen het einde van het volgende decennium zal dat opgelopen zijn tot bijna honderdveertig treinen per uur. De capaciteit moet dan ook dringend worden opgedreven. Een nieuwe spoortunnel zou de meest efficiƫnte oplossing zijn, maar is financieel niet haalbaar.

Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) betreurt dat het Gewestelijk Expresnet (GEN), nog maar eens vertraging oploopt. De oorspronkelijke einddatum 2012 verschuift nu al naar 2025. Volgens de krant Le Soir, echter, valt het met die vertraging nogal mee.



Het GEN moet de bereikbaarheid van Brussel vanuit het hinterland aanzienlijk verbeteren. Daarvoor worden onder meer tunnels gegraven en sporen bijgelegd. Grouwels is naar eigen zeggen ontgoocheld over hoe het GEN-project nu verloopt. "We weten allemaal dat mensen hun auto niet zullen thuislaten als er geen comfortabel en deftig alternatief is", zegt ze op Radio 2 Vlaams-Brabant. Ze hoopt vooral dat het project niet helemaal stilvalt.
Belga
Het GEN had oorspronkelijk vorig jaar al afgewerkt moeten zijn, maar is nu uitgesteld tot 2025. Het nieuwe uitstel komt er vooral door de resem rechtszaken die aangespannen zijn tegen de GEN-werken, met name voor de lijnen 124 (Brussel-Nijvel, langs Linkebeek) en 161 (Brussel-Namen, langs Watermaal-Bosvoorde).
Naar verluidt kan vanaf 2014 wel al een deel van het GEN worden geactiveerd, zonder dat alle infrastructuurwerken afgewerkt zijn. De dienstregeling kan eerder beginnen en later stoppen, en tijdens weekends en feestdagen kan de frequentie ook worden verhoogd.

Probleem Linkebeek al van de baan

Intussen lijkt het probleem met lijn 124 al van de baan te zijn. De vergunning om lijn 124 Brussel-Nijvel ter hoogte van Ukkel op vier sporen te brengen, werd vernietigd omdat het station van Linkebeek gedeeltelijk op Vlaams grondgebied zou liggen. De NMBS had voor de afbraak van het station bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest enkel een vergunning in het Frans aangevraagd. Volgens de strikte letter van de wet, echter, had dat ook in het Nederlands moeten gebeuren. Die procedurefout dreigde de werkzaamheden danig te vertragen.
Onnodig, zo blijkt nu.Volgens de Brusselse krant Le Soir heeft nieuw onderzoek aangetoond dat het station toch volledig in Vlaanderen ligt, waardoor er helemaal geen toestemming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nodig was. Staatssecretaris Stedenbouw Rachid Madrane (PS) heeft de vergunning dan ook gisteren getekend, waardoor alle vergunningen aan Brusselse kant verleend zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten