dinsdag 5 april 2016

Minister bestudeert twee tracés in Antwerpen voor trambussen

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat vier tracés voor trambussen bestuderen. In de provincie Antwerpen gaat het om Kontich-Berchem Station en Willebroek-Brussel Noord.
Minister Weyts hoopt dat er over enkele jaren trambussen in Vlaanderen zullen rijden. Hij zei dit tijdens zijn bezoek aan busbouwer Van Hool in Koningshooikt.



Dit zijn de twee andere tracés: van Jette naar de Brussels Airport en van Gent naar het nieuwe stadsdeel Gent The Loop.

Half tram, half bus: reizen we weldra met uniek openbaar vervoersmiddel?

Over enkele jaren kunnen er trambussen rijden tussen Kontich en het station Antwerpen-Berchem. Ook Willebroek naar Brussel-Noord is een route die wordt onderzocht. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat hiervoor tracés onderzoeken.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte de tracés gisteren bekend tijdens zijn bezoek aan busbouwer Van Hool in Koningshooikt (Lier). Dat bedrijf verkocht al 161 trambussen in Europa en aan Martinique, maar nog niet in Vlaanderen. Het gaat om voertuigen die rijden op diesel en elektriciteit en ook uitsluitend op elektriciteit. Behalve de twee Antwerpse trajecten laat minister Weyts ook nog tracés onderzoeken van Jette naar Brussels Airport en van Gent naar het nieuwe stadsdeel Gent The Loop.



“Op deze vier tracés plannen we in de toekomst sowieso tramverbindingen”, zegt de minister. “Maar ik denk dat het mogelijk is om het openbaar vervoer er sneller te realiseren door het gebruik van trambussen. Je hebt er namelijk minder geld voor nodig. Zo zijn de infrastructuurwerken veel beperkter, want een trambus rijdt niet op sporen en zonder bovenleiding.”

bron: Nieuwsblad.be



1 opmerking:

  1. Het lijkt me weer een herhaling van de geschiedenis. Vroeger is Van Hool er ook in geslaagd om samen met ministers ons Buurtspoorwegen (zéér uitgebreid tramnet) te laten verloederen en af te schaffen... en te vervangen door bussen. Kijk waar ons openbaar vervoer nu zit.

    Ik maak me de bedenking dan: Wat is het voordeel nog als al onze wegen vastzitten door files, om er een trambus mee door te jagen. Doe je toch geen voordeel mee?
    Duurzame mobiliteit is iets op lange termijn en vooral in zetten op trams. Maar leg je tramlijnen strategisch aan...

    BeantwoordenVerwijderen