Vanaf vrijdag 29 juni starten er werken op de E40 ter hoogte van Aalst in de richting van Brussel. In Kraainem krijgt het viaduct op de E40 een structureel onderhoud. Op de E19 tussen Loenhout en Meer, in de richting van Nederland, wordt er gewerkt over een lengte van zeven kilometer.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het om crucwil de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen tegen 2015 wegwerken. Ze zegt dat het om cruciale werken gaat.
Voorts vinden er tot begin oktober op de E313 in de richting van Antwerpen werken plaats tussen Herentals en Massenhoven.
Om de hinder voor de automobilisten zo veel mogelijk te beperken, voert Crevits tal van minderhindermaatregelen door. Zo wordt er tijdens de zomer, als er minder verkeer is, gewerkt. Er wordt bijna altijd en overal 24 uur op 24, 7 dagen op 7 gewerkt. “Zo kunnen we de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk houden”, zegt Crevits.
De zomerwerven geven ook aanleiding tot de introductie van een innovatieve techniek, overgewaaid uit Nederland. Op de E40 in Aalst, waar de werfzone elke nacht en ochtend verandert, wordt er over een lange afstand, met name 12 kilometer, gewerkt. Daarom gebruiken de arbeiders daar een nieuwe machine. De zogenaamde “verplaatsbare barrier” kan met een snelheid van 10 kilometer per uur betonblokken van de ene naar de andere rijstrook verplaatsen. “De werfzone kan met deze machine snel heringericht worden van twee versmalde rijstroken, naar één en omgekeerd. Daardoor wordt er extra werfruimte gecreëerd in de daluren”, legt de minister uit.
Verder is er permanent overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om de werven van beide gewesten op elkaar af te stemmen, en met het Nederlands Verkeerscentrum, om ook de Nederlandse weggebruikers op de hoogte te brengen. Tot slot wordt op bepaalde werfzones een semi-vaste flitspaal ingezet. “Die verhoogt de veiligheid van de arbeiders en de weggebruikers”, zegt Crevits.