woensdag 27 juni 2012

Klaverblad van Lummen officieel geopend


Zondag 10 juni 2012 werd het vernieuwde Klaverblad in Lummen officieel in gebruik genomen door minister Hilde Crevits. Dit klaverblad verwerkt elke dag meer dan 100.000 voertuigen. Het is de hoofdverkeersader voor het vrachtvervoer tussen de Antwerpse haven en het Europese binnenland. Door de herinrichting verloopt het verkeer vlotter en veiliger. Files en het aantal verkeersongevallen zijn al sterk afgenomen. Energiezuinige en mooie aangepaste verlichting zorgt voor een goede leesbaarheid van het klaverblad in het donker.
klaverblad lummen luchtfoto
Het Klaverblad verwerkt elke dag meer dan 100.000 voertuigen. Dit knooppunt heeft dan ook een groot economisch belang voor heel Limburg en voor de rest van Vlaanderen. Het is bovendien de hoofdverkeersader voor het vrachtvervoer tussen de Antwerpse haven en het Europese binnenland.
De vorige situatie op de verkeerswisselaar van de E313/E314 te Lummen was complex door de aanwezigheid van voorrangsregels. Dit creëerde veiligheids- en capaciteitsproblemen met ongevallen en lange wachtrijen op de snelwegen als gevolg. Door de herinrichting kunnen de autobestuurders veilig continu doorrijden zonder voorrangsconflicten. Er is nu veel minder kans op files. Het aantal ongevallen is drastisch gedaald. De hele Limburgse economie krijgt hiermee ademruimte en de weggebruikers kunnen vlot en veilig de verkeerswisselaar gebruiken.
AWV en aannemers hebben hier verscheidene nieuwe concepten en visies in de praktijk geïmplementeerd, vooral met bijzondere aandacht voor de bereikbaarheid tijdens de werken. De werkzaamheden van de voorbije 4 jaren zijn een toonbeeld van het streefdoel om de hinder altijd tot een minimum te beperken.
• Goede communicatie en een reeks begeleidende evenementen zorgden voor begrip bij de weggebruikers. Daardoor bleef de sfeer tijdens de werkzaamheden en hindermomenten positief.
• Dit was ook dankzij de goede coördinatie. De herinrichting van het knooppunt gebeurde bijna volledig naast en boven de snelwegen. Slechts op enkele momenten werd een gedeelte van de verkeerswisselaar afgesloten voor het verkeer. Die werken gebeurden tijdens weekends om de verkeershinder zo sterk mogelijk te beperken. Dat ging telkens gepaard met een duidelijke en tijdige communicatie. Er zijn hier heel wat huzarenstukjes geleverd: bruggen afbreken, 10 nieuwe bruggen bouwen langs en boven de snelweg, noodbruggen bouwen om te zorgen voor de opvang van het verkeer in de richting van Genk – Hasselt en Leuven – Antwerpen, mastodonten tot 10.000 ton inwerken in een snelweg op enkele dagen tijd, allemaal zonder hinder voor het verkeer.
• Het klaverblad was het eerste project waarbij de signalisatiesimulator werd ingezet. Aan de hand van opnames en digitale bewerkingen konden panels met weggebruikers zelf meedenken over signalisatie en omleidingen. Dat was een grote stap voorwaarts in de betrokkenheid van de weggebruiker.
Zaterdagavond is de definitieve verlichting onder de bruggen aangestoken. Die is speciaal op maat voor de wisselaar ontwikkeld in overleg met de Vlaamse Bouwmeester. De verlichting is energiezuinig. Zo verbruikt de nieuwe installatie bijna 41% minder dan de vorige kleinere installatie. De combinatie van blauwe en witte verlichting op en onder de bruggen is visueel prachtig en zorgt 's nachts voor een goede leesbaarheid van het knooppunt. Voor de veiligheid werd op locaties waar er geen vangrails staan, kreukelpalen geplaatst.
Minister Hilde Crevits: "De werken aan het klaverblad hebben 4 jaar geduurd. Na de eerste aanbesteding heb ik in 2008 aan de Vlaamse Regering voorgesteld om al de volgende fases in één keer aan te besteden. Door de groepering van de werkzaamheden werd de hinder voor de weggebruikers beperkt en zorgde dit voor een betere kwaliteitsgarantie en een kostenbesparing. Nu heeft Lummen een veilig en vlot klaverblad dat met aangepaste verlichting energiezuining én bovendien zeer mooi is. Vanaf 2013 start AWV met de bouw van geluidswerende schermen die de geluidsoverlast voor omgeving sterk zullen verminderen en de leefbaarheid zal verhogen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten