donderdag 21 juni 2012

Mobiliteit kan de grote splijtzwam worden

In Borgerhout hebben sp.a en Groen een kartel gevormd. Eerder gebeurde dat ook al in Berchem en Merksem. In een paar andere districten zijn de beide partijen nog in gesprek. En op stedelijk niveau doet de sp.a het niet met Groen, maar met CD&V. Raak er als kiezer maar wijs uit.

Uit de speerpunten waarmee het kartel in Borgerhout naar de kiezer gaat, blijkt eens te meer het grote belang van mobiliteit in de komende bestuursperiode. Sp.a en Groen gaan resoluut voor een autoluwer district en voor de overkapping van de Ring. Dat laatste programmapunt lijkt steeds meer politici aan te spreken, maar over het eerste lopen de meningen sterk uiteen.

Sp.a en Groen hanteren het STOP-principe, dat de verkeersgebruikers rangschikt in volgorde van belangrijkheid: eerst de stappers, dan de trappers, het openbaar vervoer en daarna pas de personenwagens. Vooral de N-VA is daar radicaal tegen en gaat voor een meer autovriendelijke koers.

Het conflict tussen mobiliteit en leefbaarheid heeft in het verleden al geleid tot scherpe polarisatie, zoals in het dossier van de Lange Wapper. Het ziet ernaar uit dat dit de komende jaren niet anders wordt. Niet alleen in de stad, maar ook in de Antwerpse rand.

Vooral Groen maakt radicale keuzes. Dat blijkt uit de verkiezingscampagne van Ingrid Pira. In haar twaalf jaar als burgemeester van Mortsel voerde ze een mobiliteitsbeleid dat door veel automobilisten als een draak wordt beschouwd. Maar Pira voert aan dat haar stad nu veiliger is voor de zachte weggebruiker, dat de kwaliteit van de lucht is verbeterd en dat het handelscentrum nu kan worden hersteld.

Volgens Pira loopt Mortsel twaalf jaar voor op andere steden en gemeenten. Een straffe uitspraak. De groene burgemeester denkt dat we voor een grote mentaliteitsverandering staan, want iedereen is de alomtegenwoordigheid van de auto beu. De verkiezingen van oktober zullen uitwijzen of dat inderdaad het geval is.

Zonder twijfel moet het openbaar vervoer de komende jaren verder worden uitgebouwd en verbeterd, want laten we wel wezen: er kunnen niet eindeloos auto’s bijkomen op onze wegen. Maar zolang de alternatieve oplossingen niet op punt staan, moet er ook rekening worden gehouden met de vele mensen die de auto nodig hebben voor de dagelijkse verplaatsingen naar het werk of de school.

Bron: Gazet Van Antwerpen
door Lex Moolenaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten