woensdag 27 juni 2012

Vlaamse snelwegen weer één grote werf



Het wordt weer aanschuiven op de Vlaamse snelwegen: er wordt volgend jaar maar liefst 137,8 kilometer aan beton en asfalt vernieuwd. Goed voor 8procent van het totaal. 'Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, wordt op de helft van de werven 's nachts gewerkt', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Het bijna afgelopen jaar kondigde zich al aan als het jaar van de wegenwerken. De Vlaamse snelwegen lagen bezaaid met 25 grote werven, met het viaduct in Vilvoorde en de heraanleg van de E17 tussen Gent en Waregem als uitschieters. Dat was nog maar het begin.

'Er komen volgend jaar wel minder werven', zegt Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken. 'Dit jaar hebben we op 25 werven 75 kilometer snelweg aangepakt, volgend jaar wordt er voor bijna 140 kilometer aan snelweg heraangelegd op veertien verschillende werven.'



Files onvermijdelijk

De minister maakt zich sterk dat er komend jaar minder hinder zal zijn, met dank aan intensief overleg met onder andere het Brussels Gewest en met de gemeenten. Enkele wegenwerken vinden ook enkel 's nachts plaats, andere worden non-stop aangepakt, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Maar file-ellende is bij wegenwerken nu eenmaal onvermijdelijk. Te beginnen in maart op de E34 in Turnhout, waar verzakkingen worden hersteld. In Kraainem zijn het de uitzettingsvoegen van het viaduct, in Aalst komen er geluidsschermen, aan de ring in Dilbeek zijn de vangrails aan vervanging toe. Op tal van andere plaatsen vervangt de overheid beton of asfalt. Vooral in Oost-Vlaanderen wordt veel gewerkt.

De wildgroei aan werven heeft maar één doel: een achterstand inhalen. 'We mikken op 2015 om de staat van onze snelwegen weer op peil te hebben', zegt Crevits. 'Tegen 2020 moet dat ook bij de gewestwegen het geval zijn. Als we het nog sneller deden, zou de economische schade van de files te groot worden. Eenmaal alle wegen op peil zijn, moeten we ervoor zorgen dat we structureel blijven onderhouden.'

De Veertien Werken van 2012 kosten Vlaanderen bijna 74 miljoen euro. Voorts zijn er nog tal van kleinere werken gepland op snelwegen en gewestwegen. Alle wegenwerken samen kostten de Vlaamse overheid in 2011 zo'n 170 miljoen euro.

Bron: Nieuwsblad


Geen opmerkingen:

Een reactie posten